پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:22 - 1399/10/05

دباغ:از سردار سلیمانی به عنوان الگوی جامعه یاد کنیم/ برخی آثار ارسالی به یادواره مرا به وجد می آورد

یکی از داوران اولین یادواره مکتب سردار سلیمانی، گفت: در حالت کلی باید به این فکر باشیم که از سردار سلیمانی به عنوان یک اسوه و الگو برای جامعه یادگاری باقی بگذاریم.

«علیرضا دباغ» داور اولین یادواره مکتب سردار سلیمانی، در گفت و گو با  خبرگزاری فارس، گفت:  شهید سلیمانی جایگاه ویژه ای بین شهدای انقلاب اسلامی دارد. او بازمانده نسل اول انقلاب بود به اعتقاد من خداوند حاج قاسم را تا چهل سال پس از انقلاب زنده نگه داشته بود تا نسل جدید که نه انقلاب رادیده بودند ونه دفاع مقدس را تجربه کرده بودند، بدانند جنس واقعی جوانان انقلابی و شهدای دفاع مقدس با جنس کسانی که ادای انقلابی بودن را در می آورند و ادعای رزمنده بودن می کنند چقدر متفاوت است. 

وی ادامه داد: وجه اشتراک بین دوران انقلاب و دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس در حوزه مقاومت  ومعرفت شناسی جهادی در شهید سلیمانی خلاصه می شود. بنابراین هر چه ازاین بزرگوار بگوییم و یاد کنیم کم است. در شان و منزلت شخصیت ایشان باید کارهای بزرگتری انجام شود البته نه کارهایی که جنبه شعاری و رفع تکلیفی داشته باشد.  باید با  دقت برای پاسداشت یاد او برنامه ریزی کرد. این موضوع به اندازه شهادت وی مهم است چون آفت عدم برنامه ریزی فرهنگی برای حفاظت از دستاورد بزرگ وی در نشر  فرهنگ شهادت، با بی دقتی و برنامه ریزی غلط، ممکن است به آفت شعار زدگی منجر شود که با روح حماسی این شهید سازگاری نخواهد داشت. 

دباغ ادامه داد: به نظر من کاری که الان در این یادواره دارد انجام می شود یک مقدار با شتاب زدگی همراه است. در صورتیکه باید از قبل برنامه ریزی بهتری می شد. اما به طور کلی اینکه به این فکر باشیم که از سردار سلیمانی به عنوان یک اسوه و الگو برای جامعه یادگاری باقی بگذاریم، فکر خوبی است.
دباغ درباره آثار ارسالی نیز گفت: به غیر از بخش نمایش، داوری بخشهای مختلف جشنواره را بر عهده داشتم و باید بگویم برخی از آثار واقعا من را به وجد آورد و از ساخت برخی از این آثار بسیار خوشحال شدم. طبیعتا در جشنواره ها، آتار معمولی و همچنین آثار شاخص وفاخری وجود دارند. به گمان من نقطه ی شاخص این جشنواره استفاده و توجه برخی از برنامه سازان به ظرفیتهای مهم شهرها و روستاهای کشور در نشر فرهنگ حماسی ایران امروز بود. وهرجا به این نکته پرداخته شد از شعارزدگی رایج در برنامه های مشابه فاصله گرفت و ارزش بیشتری یافت. 

وی با اشاره به نقطه عطفی که در آثار این جشنواره وجود دارد، بیان داشت: توجه برنامه سازهای محلی به ظرفیت هایی که از موضوع مقاومت می شد برداشت کرد، نقط عطف این جشنواره است. مخصوصا در بخش مستند آثار خوبی را ملاحظه کردم که باید به همه همکارانم در رادیو در مراکز استان ها به خاطر توجه آنها به بخش مستند تبریک بگویم.

داور یادواره مکتب سردار سلیمانی ادامه داد: برنامه هایی که با توجه به ظرفیت های بومی منطقه در حوزه مقاومت ساخته شده بود و با گردآوری منابع مختلف محلی صورت گرفته بود نقاط شاخص کار هستند. درمقابل اینکه  بیاییم با میکس صدای شهید با  نوحه هایی که مداحان مشهور تهرانی یا سرودهایی که خوانندگان پاپ می خوانن و بارها وبارها از صداوسیما پخش می شود ییک برنامه بسازیم می شود همان رفع تکلیف وشعار زدگی. و همانطور که عرض کردم این نگاه اگر در برنامه سازی برای مکتب سلیمانی باب شود بزرگترین آفتی است که می تواند درحوزه رسانه ای بر فرهنگ شهادت همتها وباکری ها و سلیمانی ها لطمه وارد کند. 

وی افزود: خوشبختانه  در این جشنواره با معدود برنامه هایی نیز مواجه بودیم مه از این آفت به دور مانده و بزنامه سازان آن خلاقیت به خرج داده بودند.  من این برنامه ها را با دو دسته می توانم تقسیم کنم: دسته اول بخش هایی که با ظرفیت های محلی به مسئله نگاه کرده بودند و همه مستنداتی که برای ساخت یک مستند رادیویی لازم بود را  با نگاه محلی واولویت منطقه ای خود گرداوری کرده بودند وبه قالب مستند به طور واقع پایبند مانده بودند. دسته دوم  برنامه هایی یودند که در  بخشهای دیگر مانند برنامه های ترمیبی یا کودک ونوجوان   نوع نگاه متفاوتی به موضوع داشتند. 

داور این دوره از یادواره رد سلیمانی افزود: برخی برنامه سازها به حوزه فرهنگ ایرانی و اسطوره سازی بر مبنای شخصیت سردار سلیمانی به عنوان بازمانده ای از اسطوره های ایران سرفراز نگاه کرده بودند که به نظرم پیوند بسیار زیبایی بوجود آورده بود و نشان می دهد که این برنامه سازها با دقت و خلاقیت به موضوع نگاه کردند و این نقطه بارز و برجسته کارهایی بود که دیدم و امیدوارم این آثار جزو آثار منتخبی باشد که همه داوران به آن رای داده باشند.

انتهای پیام/
 

منبع: فارس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین